En we gaan nog niet naar huis - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Sabina en Hester Vries - WaarBenJij.nu En we gaan nog niet naar huis - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Sabina en Hester Vries - WaarBenJij.nu

En we gaan nog niet naar huis

Blijf op de hoogte en volg Sabina en Hester

28 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Pretoria

Avuxeni! Minjani?

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie een blog hebben gekregen. Maar we hebben dan ook niet stil gezeten. Na onze fantastische reis hebben we twee weken hard gewerkt in Onderstepoort aan de laatste voorbereidingen voor ons avontuur bij het Hans Hoheisen Wildlife Research Institute, nabij het Krugerpark. Hier zullen we mestmonsters van koeien verzamelen en onderzoeken op de aanwezigheid van ESBL-producerende E.coli’s. En daarnaast vragenlijsten afnemen bij farmers van de Mnisi-community over antibiotica (resistentie).

In het kader hiervan hebben we een week meegelopen op het veterinaire lab in Pretoria. Veel bacteriën gezien, gekweekt en er testjes op losgelaten. Daarnaast nog formulieren geprobeerd getekend te krijgen in het Afrikaanse bureaucratische systeem. Een echte aanrader voor als je een daginvulling zoekt ;)

Na twee weken met ploeteren, zwemmen, uitrusten, artikelen lezen, Afrikaanse kerkdiensten, cappuccino’s en pannenkoeken bakken waren we dan eindelijk aangekomen in het Krugerpark*! :) We hebben onwijs veel gave dieren gezien, een beetje Shangaan geleerd (lokale taal), in bakkies gereden, koeien zien vliegen en zwemmen bij de diptanks, chili chips gegeten, verkleed in witte jassen bacteriën gegroeid en genoten van een enorme regen-/onweersbui zoals ze die alleen daar kennen ;)

De komende vier weken verblijven we weer in Onderstepoort. Naast leuke ideeën voor de weekenden gaan we doordeweeks vooral data verwerken en schrijven aan het verslag. Wat een fijnheid :P

Salani kahle!

ps check goed de titel van de foto's, deze geven (vaak) informatie en/of een onzinnige opmerking

*Locatie: google maps -> Orpen Rest Camp, Kruger Park, Mpumalanga. Net iets ten ZW hiervan, ten oosten van de Timbavati river zie je een paar gebouwtjes.

• 28 Februari 2016 - 20:19

Bram:

Goed verhaal weer! Veel plezier!

• 28 Februari 2016 - 20:28

Suzanne:

Leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn en de foto's te kijken! Ik krijg steeds meer zin om ook een keer naar Zuid-Afrika te gaan :) Veel succes en plezier verder!

• 28 Februari 2016 - 21:31

Diana:

Leuk om jullie verhaal te lezen. Succes en veel plezier daar!

• 29 Februari 2016 - 08:36

Douwe & Janita:

Wat leuk weer om te lezen! En succes de komende weken met het verslag!

Liefs

• 29 Februari 2016 - 19:43

Heine,Diana,Tjeert Stientje:

Mooi dat alles goed gaat, nog veel plezier.
    De tijd gaat nu wel snel de laatste maand al aangebroken.

dikke knuffels van ons 4.

• 02 Maart 2016 - 11:05

Jolanda En Marijke:

Hallo ihr zwei, leuk om weer was van jullie te lezen en fotos met commentaar. Hartelijke groeten van ons twee. En nog veel leer plezier de laatste weken.

• 05 Maart 2016 - 12:42

Laura:

Heej super leuk om te horen hé! Krugerpark lijkt me prachtig! Ik ben erg benieuwd hoe het daar is! (Wij hebben in ons hoofd om de laatste weken van onze reis daar naar toe te gaan). Jammer dat je zo snel weer weggaat! Anders hadden we kunnen meeten:p Suc6 met alles en je avonturen!!!:-) Liefs en knuffel Laura